torstai 1. lokakuuta 2015

Terveellisistä elämäntavoista

Arvonta postaukseen tuli toivetta kirjoittaa liikunnasta ja terveellisistä elämäntavoista. Blogini esittely tekstissäkin mainitsen olevani lievästi terveys- ja liikunta intoilija. Joten päätin tässä postauksessa hieman kirjoitella näistä teemoista miten toteutan niitä omassa arjessani.

Kaiken kaikkiaan terveelliseen elämään liittyviä juttuja yritän toteuttaa normaali arjessani. Ihanne minä liikkuisi joka päivä, mutta todellinen minä ei kuitenkaan ihan joka päivä jaksa/jouda/viitsi ja mitä näitä syitä nyt taas olikaan. 

Yritän syödä terveellisesti ja olen jonkin verran innostunut niin sanotuista superfoodeista, ainakin käytän muutamia välipaloihin, kuten marjoja, chiasiemeniä ja raakakaakaota. Aika monet kotimaiset marjat ja kasviksethan ovat käsittääkseni näitä superfoodeja. 

Terveellinen ruoka on minulle yhtä kuin alusta loppuun itse valmistettu ruoka hyvistä raaka-aineista. Rasvoina käytän oliiviöljyä ja voita. Sokeria ja vaaleaa leipää yritän välttää, vaikka en toki kieltäydy niistä kokonaan. Ensisijaisesti ruuan täytyy olla maukasta. Rahkaa en voisi syödä vaan sen vuoksi, että siinä on paljon proteiiniä, en tykkään rahkan mausta, joten syön mieluummin turkkilaista jogurttia hedelmien ja marjojen kera.


Tänä päivänä liikkumiseni koostuu enimmäkseen kävelylenkkeistä ja työmatka pyöräilystä. Jonkin verran käyn salilla pääsääntöisesti erilaisilla ryhmätunneilla. Fiiliksestä riippuen käyn lihaskunto, tanssi tai spinning-tunneilla. Viikonloppuna aion jälleen mennä salille kahden viikon tauon jälkeen. 


Kaiken fyysisen aherruksen jälkeen mieli halajaa tuonne sohvan nurkkaan istuskelemaan tai makoilemaan. Lukemaan lehteä tai katsomaan tv:tä. Eli rentoutuminen on mielestäni vähintään yhtä tärkeä kuin nämä edellämainitut asiat. Unohtamatta hyviä yöunia, pienten lasten äitinä ymmärrän kuinka tärkeät hyvät yöunet on jaksamisen kannalta. Hyvin nukuttu yö antaa hyvin voimia arjen pyörittämiseen ja herkutkin maistuvat huomattavasti vähemmän.


Terveelliset elämän tavat heijastavat henkiseen hyvinvointiin, joka on erittäin tärkeä kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin kannalta.

Siinäpä pintapuolisesti omista terveellisistä elämäntavoista ja liikunnasta. Aika simppeleitä ja varmasti kaikille hyvinkin tuttuja asioista.

Miten sinä huolehdit itsestäsi arjen keskellä?

6 kommenttia

  1. Hyvin samoin tavoin kuin sinä tulee täällä huolehdittua itsestään. Smoothieita olemme syöneet isännän kanssa koko syksyn, sinne lisätään aina vähän chia-siemeniä, spirulinaa, pellavarouhetta, mitä millonkin ja kotimaisia mustikoita on nyt ollut marjapuoli pääsääntöisesti. Liikkuminen onkin sitten se kompastuskiveni, kävelen kyllä, monta kilometriä viikkotasolla, mutta eihän se riitä mihinkään. Tänään kävin nyt sitten ensimmäisen kerra pitkästä aikaa salilla ja hyvä tarkoitus olisi saada käytyä kolme kertaa viikossa, saas nähdä miten käy...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kyllähän se kävelykin on ihan liikuntaa, ainakin näin uskottelen itselleni, parempi sekin kuin istuminen. Tsemppiä salitreeneihin!

      Poista
  2. Ihana postaus ja kivoja kuvia! Täällä kans koetan liikkua, nukkua vähintään 8 tuntia yössä ja syödä hyvin. Nämä on mun kulmakivet :) Rentotuminen ja ystävien tapaaminen ovat lisäksi, meinasivat unohtua...Ihanaa viikonloppua ♡

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos <3 Postausta oli tosi kiva tehdäkin. Ystävät ovat kyllä todella tärkeitä hyvinvoinninkin kannalta.
      Kivaa viikonvaihdetta sinullekin!

      Poista
  3. Ihana postaus! Kiitos tästä :) Minusta kans yksi tärkeimmistä asioista on myös löhötä välillä villasukat jalassa sohvalla. Palautuminen treeneistä ja arjesta on tärkeää. -Ansu-

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oleppa hyvä, mukava kun tykkäsit!
      Näinhän se menee lepo on yhtä tärkeä kuin treenikin.

      Poista

© Belle semaine
Maira Gall